Bonjour! - Reisverslag uit Abidjan, Ivoorkust van myrthedekock - WaarBenJij.nu Bonjour! - Reisverslag uit Abidjan, Ivoorkust van myrthedekock - WaarBenJij.nu

Bonjour!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

28 Oktober 2008 | Ivoorkust, Abidjan

Lieve allemaal,

Een eerste bericht van mij uit Ivoorkust. Ik ben vorige week woensdag aangekomen dus ik ben hier nu bijna een week maar het lijkt wel een maand. Laat ik bij het begin beginnen.
Woensdagavond ben ik dus aangekomen in Abidjan, officieel niet de hoofdstad maar wel de grootste stad en ook het economische en politieke centrum van het land. De echte hoofdstad heet Yamassoukro, heel klein met helemaal niks behalve een enorme, en dan ook echt enorme (slechts 1 meter kleiner dan de Sint Pieter anders wilde de Paus namelijk niet komen inzegenen) kathedraal.
Abidjan is een miljoenenstad en eigenlijk ook wel heel erg modern met overdekte steriele winkelcentra etc. Maar andere delen van de stad zijn 100% Afrikaans met zandwegen, straatverkopers en allerlei “interessante” luchtjes enzo.
Inmiddels weet ik echter dat ik niet in Abidjan zal blijven, ik ga naar Korokho!!! Waar? Korokho, een stad aan de andere kant van het land helemaal in het noorden vlakbij de grens met Mali en Burkina Faso. Het schijnt echt een total andere wereld te zijn daar, met bv nomadenvolken die vanuit de woestijn voorbijtrekken om proviand in te slaan! Ik ben heel erg benieuwd en kan niet wachten om te vertrekken maar waarschijnlijk duurt het nog wel een week aangezien ik eerst alle administratie en vooral financien moet regelen hier in Abidjan.
Pas als ik in Korokho ben zal ik ook beter weten wat mijn werkzaamheden als verkiezingsadviseur precies zullen inhouden maar het zal voornamelijk te maken hebben met het observeren van het “identificatie-proces”. Tijdens de oorlog zijn heel veel Ivorianen hun papieren kwijtgeraakt dus moet hun nationaliteit opnieuw worden vastgesteld, en daarnaast moet worden bepaald of ze ook kiesrecht hebben. Hetzelfde geld voor een heleboel immigranten uit Burkina, Mali, Liberia en Sierra Leone die al heel lang in Ivoorkust wonen, ook voor hen moet worden bepaald wat hun status is. Dit moet allemaal gebeuren voor de daadwerkelijke verkiezingen, dus die zullen voorlopig nog niet plaatsvinden.
Nou goed, tot zover dit technische verhaal maar ik wilde toch ene beetje een idée geven van wat ik hier (ga) doe(n).

Maar de afgelopen week ben ik vooral heel druk geweest met allerlei administratieve dingen. Ik heb inmiddels mijn VN ID-kaart (voelt best wel stoer) mijn VN walkie talkie (ook heel stoer) en een heuse codenaam: Juliet Bravo 368 (het allerstoerst!). Verder heb ik ongeveer een miljoen mensen ontmoet (de zogenaamde UN family) en ben ik al een dag naar het strand geweest, hoera !!! Dus het is echt wel afzien hier….. ;-)

Nou, ik stop ermee. Hopelijk heb ik niet al te veel lezers verloren heb met dit lange verhaal!

Heel veel liefs uit Abidjan,
Myrthe


  • 28 Oktober 2008 - 12:35

    Michael:

    Well, aren't you the high achiever! Good luck out there!

  • 28 Oktober 2008 - 12:48

    Bouke:

    Hoi Myrthe,
    Leuk om te lezen hoe het je vergaat, hopelijk hebben ze daar in de woestijn ook een internetverbinding....
    groet,
    Bouke

  • 28 Oktober 2008 - 13:15

    Jessa:

    Lieve Myrt,

    Wat leuk om wat van je te lezen. Had eigenlijk niet door dat het al zover was, je bent gewoon al weg. En je hebt een nickname, hihi. Veel succes en plezier, kijk uit naar je verhalen. Liefs

  • 28 Oktober 2008 - 13:56

    Gabriëlle:

    Lieve Myrthe, wat een leuke verrassing om zo snel al van je te horen, veel succes met alles, ps mocht je je codenaam wel vertellen ! hi,hi, stoere meid,

    liefs van Gabriëlle.

  • 28 Oktober 2008 - 14:42

    Anne:

    Myrt! Leuk leuk leuk!! En gaaf!! Je bent mijn vriendin-met-stip-op-nummer-een over wie ik stoere verhalen vertel hier in NY, 'ja, ik heb een vriendin die in Ivoorkust zit en een schuilnaam en walkietalkie heeft' - helemaal tof natuurlijk!!
    Kijk uit naar je volgende verhaal, kussen!

  • 28 Oktober 2008 - 16:14

    Andre:

    ik zou denken dat een verkiezingsadviseur mensen adviseert hoe ze moeten stemmen. obama, natuurlijk! of gaan ze daar niet over in ivoorkust. enfin, juliet bravo, veel plezier en kijk een beetje uit.

  • 29 Oktober 2008 - 12:21

    Arjan:

    Hi Julie Bravo, Tango Foxtrot hier. Waar ben jij nu weer ineens beland? Dat klinkt allemaal wel heel erg interessant hoor! Een heel stuk spannender dan ik hier in mijn saaie grijs/zwarte kleren in de kantoorjungle in London... ik was blij met mijn I-phone, maar jij krijgt gewoon een echte Walkie-Talkie!

    Ik kijk uit naar de rest van je verhaaltjes :) Maak er wat moois van daar!

  • 02 November 2008 - 18:43

    Marije:

    Ha lieve Myrth,
    wat leuk en interessant om je verhaal te lezen, de feitelijk info erbij vind ik juist wel prettig, maar ook hoe het met jou is natuurlijk!Heel veel succes in Korokho, ben benieuwd!Vind het heel knap hoe je dit allemaal aanpakt lieve Myrth, en stoer!
    Veel liefs
    Marije

  • 02 November 2008 - 20:59

    Caran:

    hai lieve Myrt, wat ontzettend stoer om je verhalen te lezen! Wow!!! ik ben heel trots op mn vroegere stoere roomie! Hier in Central America ook alles helemaal goed en leuk en veel fun en alles. Nu in Antigua (stuck here, want ben allergisch voor malaria-pillen dus dat eerst even oplossen hmmm). XXXX en geniet en doe voorzichtig!

  • 03 November 2008 - 17:45

    Rik (de Kock):

    hoi juliet bravo 368

    hele vette side

    groeten je half vn broertje RIK

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ivoorkust, Abidjan

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 Mei 2009

Coucou!

23 Maart 2009

Link

23 Februari 2009

Salut!

08 November 2008

Aangekomen in Korhogo

28 Oktober 2008

Bonjour!

Actief sinds 27 Okt. 2008
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 11247

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: